17 Kasım 2012 Cumartesi

Masallardaki Dev Sembolü Üzerine

Birçok kültürün efsanelerinde, masallarında kullanılan dev imgesi hakkında enine boyuna düşündünüz mü? Neyi tasvir ediyor sizce?


İçimizdeki doyumsuzluğu mu, vahşiliği mi yoksa bambaşka bir yaratığı mı?

Masallarda ya da mitolojide kullanılan devler genellikle insan görünümündedir. Ama anormal büyüklükte ve çok kuvvetli olarak tasvir edilmiştir. Cinsiyeti kadın veya erkek olarak değişebilmekle birlikte genellikle erkek devler masalların gözde karakterleridir.





Lanetli bir ırktır ve vahşidir. Genellikle ülke dışında, karanlık ormanlarda yaşarlar. Masal ülkesindeki kralla arasında muhakkak bir sorun vardır. Dışlanmışlardır. Herhalde çok büyük olduklarından uzak diyarlardaki kocaman mağaralara sığınmışlardır ama diğer devlerle bir aradadırlar. Tıpkı insanlar gibi, aileleri, dostları ile bir arada yaşarlar. Misafirliğe giderler, sohbet edip kahkahalar atabilirler. İşbirliği içindedirler. Birinin yapamadığını diğeri yapar. Büyüklerini dinlerler, küçüklerini severler. Genellikle safçadırlar. Akılları kıtdır, kolayca kandırılabilirler.

Fakat çok büyük olduklarından hemencecik acıkıverirler. O yüzden de devlerin obur bir ırk olduğunu söyleyebiliriz. Devler, insan, hayvan, bitki yani ne bulurlarsa yerler. Ama insan yediklerinde çoğu zaman başları belaya girer. Çünkü insanlar, kindar ve intikam duygusu ile yanıp tutuşan bir ırktır. Sevdikleri ellerinden alınınca çılgına dönerler ve insan yiyen devlerin olduğu çoğu masalda kahraman insan gidip devi öldürür ve böylece intikamını almış olur.



Benim şahsi düşüncem, masallarda ve mitolojilerde kullanılan dev imgesinin insanın kendi karanlık tarafını anlatmasıdır. İnsanoğlunun vahşi, doyumsuz ve açgözlü hali dev imgesi ile çizilmiştir.

Bu konuda okumalarım devam ediyor. Öğrendikçe paylaşmak üzere şimdilik sevgiler. 

1 yorum:

  1. Merhaba Işıl hanım,

    Biz aynı zamanın insanları değiliz, Ben sizden 35 yıl önce doğdum. Çok çok büyük bir zaman sayılmaz ancak çocukluğumda televizyon,market,bilgisayar,kredi kartı ,bol kitap,az arkadaş ,çıkılıp oynanamıyan sokaklar yoktu. Sanırım göreceli olarak uzun bir zaman sayılabilir. Mesleğiminde sizinki ile bir ilgisi yok ,ben veterinerim ,kazlarla ilgilenirim, birde erkeğim ,üstüne üstlük 2 kere evlendim ayrıldım, işimi ve eşlerimi çok sevemedim ama sizin gibi devlerle ilgili bir yazı hazırlıyordum.sizin şeçtiniz 2 resmi bende internetten seçmişim. Tabii bu bir tesadüf olabilir ama 10 000 lerce resim var. Bundan bir şey çıkartayım dedim. Bir şeyi ifade için iki apayrı insanın aynı biçim ve renkleri şeçmesi, aynı bilgi birikimi aynı eğitim , aynı görgü ve aynı dönemde yaşamayı gerektirmiyor olabilir .Sanırım bazı algı,imge ve simgelerin şeçiminde beyin işleyişinin bunlara çok bağımlı olmadığını sanıyorum ..Ben vererinerim hayvan davranışını bilirim dolayısı ile , topu bir insan bilimcisi olarak size atıyorum. ( esaslı bir bir farkımız var : annemin bütün çabalarına rağmen ben oldum olsı fil hortumundan duş almayı sevemedim). Sağlıcakla kalın. Ahmet

    YanıtlaSil

Şehirdeki Küçük - Sydney Smith

Büyük bir şehirde yaşayan küçük bir çocuksanız insanlar sizi görmez. Sesler sizi korkutabilir ve ne yapacağınızı bilmek bazen zordur. ⠀ ⠀ Ş...